Thursday, April 3, 2008

Buku minggu ini

Gambar pertama adalah hadiah belated birthday aku dari Suraya.Terima kasih cik Suraya.Cebisan Keajaiban adalah sebuah komik jepun yang berbahasa Melayu.Aku agak janggal mulanya membaca buku dari belakang ke depan.Aku belum membaca hingga tamat.Jadi tak boleh la nak tulis lebih lebih.Gambar kedua adalah novel yang aku pinjam dari Farah.Agak menajubkan dalam kesibukan proses flow baru yang serabut di tempat kerja aku berjaya menamatkan novel ini kurang dua minggu.Syedney Sheldon memang hebat.Secara keseluruhannya novel ini adalah kisah pembunuhan lima lelaki oleh seorang wanita,Ashley Petterson.Mulanya adalah perjalanan kehidupan Ashley yang kelihatan normal.Anak seorang doktor pakar yang disegani dan bekerja di sebuah syarikat komputer.Kemudian timbul dua watak lain,Toni Presscott dan Alette Peters.Kemudian berlakulah pembunuhan demi pembunuhan yang menyebabkan kita tertanya tanya siapakah pembunuhnya.Rupanya setelahlah disiasat oleh FBI semuanya dilakukan oleh si Ashley ni.Lepas tu cerita pasal perbicaraan Ashley di mahkamah yang mana peguamnya dipilih secra mutlak oleh bapa Ashley walaupun dia tidak lagi menjadi peguam jenayah.Ketika ini aku memang kesian dengan dugaan demi dugaan yang di alami peguam nie David Singer, yang terpaksa membela Ashley sebab telah terhutang budi kepada bapanya Dr Petterson.mulanya diaorang memang dah kalah.David membawa hujah Ashley tidak bersalah sama sekali kerana perlakuan beliau adalah dibawah pengaruh MPD (Multiple Personality disorder) yang mana ada dua wayak lain atau alter lain dalam dirinya yang mengunakan dirinya semasa berlaku pembunuhan itu.perkara ini dapat dibuktikan melalui proses hipnosis.Personaliti Ashley berubah sama sekali semasa melalui hipnosis tersebut.Selepas diaorang menang di mahkamah bermulalah episod psikologi untuk membuang alter dalam diri Ashley.Menurut penulis ada pesakit MPD mempunyai lebih 30 alter dan paling banyak 90 alter.Huh tak dapat aku bayangkan macam mana kehidupan pesakit tu.Pelakon pun kalah gamaknya sebab setiap jam dia boleh membawa watak berbeza.Akhirnya kita akan tahu bagaimana Ashley mendapat penyakit MPD itu.Begitu lah ceritanya novel English yang direview dalam bahasa melayu....

No comments: