Tuesday, July 22, 2008

Ombak Bukan Biru

Ombak Bukan Biru
Penulis: Fatimah Busu
Penerbit: Pekan Ilmu Publication
Cetakan pertama : 1977
Halaman: 374
Harga: RM18.90
Aku memang peminat Fatimah Busu.Cerpennya seperti Anak Bumi Tercinta dan Nasinya Tumpah telah ku baca seawal 10 tahun dan setiap kali membacanya sehingga kini ia pasti diselingkan dengan deraian air mata.
Walau bagaimanapun, Ombak Bukan Biru bukan sebuah novel yang menagih air mata.Ia adalah sebisan pengalaman seorang wanita yang ditulis dengan begitu telus dan teliti.Aku terasa Imrah berada di mana mana apabila mambaca novel ini.Watak Imrah begitu hidup bukan seperti gambaran streotaip novel novel cinta yang watak utama selalunya wanita yang cantik,disukai semua orang dan membuat tindakan yang tepat pada setiap masa.
Imrah adalah guru biasa yang juga ada naluri untuk menyintai dan dicintai.Cinta antara Imrah dan Yamin adalah cinta normal dan direstui.Namun bila cinta itu di khianati Imrah berang.Tanpa usul periksa Yamin manjadi mangsa.Imrah terlalu emosional.Yamin ditinggalkan bersama cinta mereka yang pernah mekar.
Imrah seorang penggemar seni bahkan seorang penari.Hobi ini mendekatkan dia dengan Celine dan menjadi penyebab peertemuan Imrah dengan Laurence.Ini cinta kedua tapi bagi Imrah ia cinta yang sebenar benar cinta.namun cinta ini bukan cinta biasa bagi masyarakat melayu ketika itu.Cinta sejati Imrah mendapat tetangan hebat keluarganya terutamanya bapanya sampai bapanya kembali ke rahmatullah.
Antara keluarga dan cinta,Imrah memilih cinta hatinya Laurence.Pilihan ini bukanlah sesuatu yang mudah bagi seorang wanita melayu.Imrah bukan anak orang sebarangan.Dia masih kenal dirinya seperti katanya “Ya, Rabbi! Apakah petir telah membelah kepaka aku ihi?Aduh anak Pak haji! Aduh anak mak hajjah! Bukan petir! Bukan halilintar! Anak pak Haji ingat Maghrib.Anak Pak haji ingat Isyak.Anak pak haji Ingat subuh.Anak Pak haji ingatZohor.Anak Pak Haji ingat Asar”(m/s 66)
Roda kehidupan Imrah bagaikan ke bawah apabila memilih Laurence.Pilihan yang menbenarkan kata hati namun bukan bermakna ia abadi.Rumah tangganya bergoncang dilanda badai dengan kehadiran Caroline.Gadis itu memang cuba meggoda Laurence.Bagi Laurence tiada salahnya melayan Caroline tapi Imrah masih bertakhta di hati.Namun bagi Imrah ini bukan mainan.Perasaannya bagai di hiris sembilu.Imrah mengambil keputusan meninggalkan Laurence dalam keadaan dia sarat mengandung.Imrah nekad membawa diri ke Kuala Lumpur.Tindakan ini memang berlandaskan perasaan semata mata.(aku juga selalu bertindak sebegini-menyakiti orang lain dan diri sendiri untuk kepuasan yang sementara)
Imrah akhirnya kembali ke pangkuan keluarganya apabila bayinya meninggal dunia.Hal ini tentunya memberi kemenangan total kepada pihak yang kurang senang dengan Imrah.Kehidupan gadis cekal ini bukan berakhir di situ.Dia begitu mempercayai nalurinya.Kehiduannya adalah takdir yang ditentukan Tuhan bukan sesiapa.Imrah terus mengorak langkah memohon kerja sebagai pramugari dengan harapan Laurence akan tersembul dimana mana ketika pesawat membawanya terbang ke langit biru…

7 comments:

MissinPiece said...

salam..looks like we have same interest, i luv books, dah pernah baca The Missing Piece, karya fatimah busu?

ace said...

asyik citer buku jer...bila nak citer pasal ..org2 yang tersayang...? huhuhuuuu

Anonymous said...

oh my god..i baca buku ni masa i sekolah rendah lagi...20 tahun lampau.. still mencari copy buku tersebut.... u tau mana i boleh cari buku tu selain kat dewan bahasa n pustaka? email me at ztimmy@yahoo.com

Anonymous said...

i need to have that book :) ztimmy

Anonymous said...

i love that book!!!!! thanks for featuring it on yer blog. was trying very hard to figure out where to get it and all.

Nana said...

Maaf saya bertanya buku ombak bukan biru ini Ada dijual Tak... Saya ingin membeli buku ini..

Nana said...
This comment has been removed by the author.