Sunday, February 1, 2009

Patah Sayap Terbang Jua - A Samad Ismail



Judul : Patah Sayap Terbang Jua
Penulis : A.Samad Ismail
Penerbit : Creative Enterprise
Bil. Muka Surat : 360

Ada semacam resah yang mengasak aku menghabiskan novel ini.Namun belum tamat lagi baru bab 19 muka 263 Sejak November lalu aku kian gila membaca novel novel A.Samad Ismail.Terima kasih buat Creative Enterprise yang sering mengadakan jualan murah di R&R Tapah.Aku memang tidak pernah lapaskan peluang membli novel novel bermutu sebegini.
Menyelami hari hari yang ruang waktunya amat jauh kadangkala memualkan.Dengan batuk dan kahak dan gambaran persekitaran zaman Jepun itu menjadikan aku cemas,geli dan gelisah.Namun, seperti biasa novel novel sebegini menjadikan aku rela melepaskan luang yang ada untuk bersantai dihadapan kaca televisyen.
Novel ini mengisahkan perjuangan wartawan diambang kemerosotan kuasa Jepun.Rupanya melayu ketika itu tak banyak bezanya pun dengan Melayu zaman ini.Suka berfoya-foya,yang penting sedikit keamanan.menikmati hari hari yang aman seperti zamam British sudah mencukupi.Dapat makan roti berssama majerin dan naik basikal releigh sudah kira bertuah.Perkataan perjuangan amat ditakuti.
Keadaan ini amat kontradik dengan Bangsa Indonesia ketika itu yang memiliki semangat juang yang tinggi untuk menghalau penjajah tidah kira Belanda,Amerika,Inggeris dan Jepun dari negara mereka.Hingga pertengahan Novel ini aku dapat memahami lebih dalam pemikiran yang ada pada bangsaku.. alahai Melayu...

1 comment:

Miss Bookaholics said...

hi..nice blog..
come and visit us..
We're selling second-hand books in a very good condition and a very cheap price..We also have new books..So..don't miss!! Check it out!

http://galleriabookaholics.blogspot.com/